Reglement

Reglement
Viva Classic Live - Zangwedstrijd 2024

1. Algemene voorwaarden
2. Toepassing
3. De wedstrijd
4. Programma & Repertoire
5. Prijzen
6. Faciliteiten
7. Aansprakelijkheid en afspraken

1. Algemene voorwaarden

1.1. De Viva Classic Live Vocal Competition 2024 (VCLVC of "het Concours") vindt plaats in Mönchengladbach         en Venlo, van 10 juni tot en met 11 september 2024.

1.2. Het Vocalisten Concours in 2024 kent één categorie: Opera

1.3. De Wedstrijd staat open voor zangers van alle nationaliteiten die:

    a. de leeftijd van maximum 30 jaar hebben;
    b. hun beroepsopleiding hebben voltooid of momenteel student zijn aan een conservatorium op een     gelijkwaardig opleidingsniveau;
    c. afkomstig zijn uit Limburg of Noordrijn-Westfalen (relatie met de regio door herkomst, woonplaats, studie of     werk, feitelijk of in het verleden).

1.4. Zangers die willen deelnemen aan de wedstrijd moeten deelnemen aan de eerste ronde van de VCLVC via een video-opname op YouTube. Deadline: 10 juni 2024.

1.5. Alle beslissingen van de jury zijn definitief en over haar beslissingen kan niet worden gecorrespondeerd.

1.6. Het tijdschema van de wedstrijd ziet er als volgt uit:

Eerste ronde - maandag 10 juni 2024
Deadline voor aanmelding Eerste ronde (tot middernacht)

Tweede ronde - maandag 1 of dinsdag 2 juli 2024
Tweede ronde: live auditie en twee masterclasses in Theater Mönchengladbach
Maandag 1 | 11.30 – 20.30 uur of dinsdag 2 | 11.30 – 20.30 uurMasterclasses door Detlef Soelter (Individueel) en/of Sybrand van der Werf (collectief)

De kandidaat kan in principe half juni aangeven of hij/zij de voorkeur geeft aan dag 1 of dag 2, maar de organisatie heeft uiteindelijk het laatste woord. Hetzelfde geldt voor een keuze tussen shift 1 of 2 (respectievelijk 11.30 - 19.00 uur of 13.00 - 20.30 uur). Het is problematisch om je dag of dienst te veranderen na bevestiging.

Finale - dinsdag 10 september 2024|
Repetities met de vijf finalisten o.l.v. piano en dirigent Federico Santi Dinsdag 2 | 13.00 – 17.00 uur

Finale - woensdag 11 september 2024
Grand Final in Viva Classic Live / Theater De Maaspoort, Venlo.
13.00 – 16.30 uur | Gezamenlijke repetitie met orkest en soundcheck
20.00 – 22.00 uur | Finale: Live optreden met orkest door finalisten bij Viva Classic Live Grand Final

Het wedstrijdschema is onder voorbehoud van wijzigingen


2. Toepassing

2.1. Aanvragen kunnen enkel gebeuren via het online inschrijvingsformulier van het VCL Vocal Competition. De aanmelding is pas definitief nadat de Deelnemer de inschrijfkosten heeft betaald en alle vereiste informatie en documentatie correct heeft aangeleverd.

2.2. Inschrijvings- en inschrijvingsgeld:

Betalings- en inschrijvingstermijnen voor de eerste rondes worden aangekondigd op onze website.
Het inschrijfgeld bedraagt € 25 (incl. gratis toegang tot de Viva Classic Live Grand Final)

Het inschrijfgeld wordt niet terugbetaald aan Deelnemers die zich na acceptatie terugtrekken uit de Wedstrijd.

3. De wedstrijd

3.1. Indien de kandidaat doorgaat naar de volgende rondes van de Wedstrijd, zal hij/zij te zijner tijd op de hoogte worden gebracht van het exacte schema.

3.2. De volgorde van de optredens van de deelnemers wordt bepaald door de Wedstrijd.

3.3. De masterclasses in de tweede ronde zijn een integraal en verplicht onderdeel van de Wedstrijd.

3.4. De leden van de Jury van de Wedstrijd zijn:

  • Sef Thissen, bariton en initiatiefnemer van Viva Classic Live (voorzitter van de jury)
  • Andreas Wendholz, Operadirecteur van Theater Krefeld-Mönchengladbach
  • Therese Renick, Directeur Opera en Concert Agency Renick
  • Fenna Ograjensek, sopraan en cultureel ondernemer, zaakvoerder Opera Compact

3.5. Deelnemers mogen tijdens de Wedstrijd niet communiceren met juryleden, noch zal enige andere persoon namens een deelnemer met de juryleden communiceren. Overtreding van deze regel zal leiden tot diskwalificatie van de wedstrijd.

3.6. Na de Halve Finales kan elke kandidaat die niet geselecteerd is om door te gaan naar de Finale, een juryrapport aanvragen.

3.7. Indien een deelnemer een regelmatige student is van een van de juryleden, zal deze zich onthouden van de juryberaadslagingen uit zijn of haar respect.

3.8. De jury heeft het recht om een prijs niet toe te kennen.

3.9. De finales zijn toegankelijk voor het publiek. Daarom is een passende avondjurk aan te raden voor de finale.

3.10. Alle deelnemers aan de eigenlijke Wedstrijd dienen vóór 21 juni 2024 via e-mail leesbare (niet-geannoteerde) exemplaren van de bladmuziek van hun volledige repertoire aan de organisatie te bezorgen.

3.11. Alle deelnemers die deelnemen aan de eigenlijke wedstrijd dienen minstens 1 set leesbare (niet geannoteerde) exemplaren van de bladmuziek van hun volledige repertoire mee te brengen naar de halve finale en finale voor de repetitor pianist.

3.12. De organisatie kan tijdens de Wedstrijd geen fotokopieerfaciliteiten ter beschikking stellen.

4. Programma & Repertoire

4.1. De Competitie is verdeeld in drie Ronden: Eerste Ronde, Halve Finale en de Grote Finale.

4.2. Repertoire eerste ronde:

  • Videoregistratie van twee aria's naar keuze in twee verschillende talen en twee verschillende stijlperiodes, begeleid door piano;
  • Korte motivatie waarin de relatie van de kandidaat met Limburg of Noordrijn-Westfalen wordt toegelicht door herkomst, woonplaats, studie of werk, feitelijk of in het verleden.

4.3. Repertoire Tweede Ronde / Halve Finale:

  • Live uitvoering van (delen van) twee of drie aria's begeleid door piano;
  • Kandidaten maken een programma van zes aria's, minstens drie verschillende talen en drie verschillende stijlperiodes, waarvan minstens één aria van Mozart;
  • Kandidaten kunnen kiezen uit één of meerdere aria's die met koor kunnen worden uitgevoerd. Tijdens de finale kan de finalist zich naast het orkest ook optioneel laten begeleiden door het projectkoor.

Tijdens de halve finale mag de kandidaat starten met een aria naar keuze en de jury selecteert dan nog 1 of 2 aria's.

4.4. Masterclasses Halve Finale:

Deelname aan de twee Masterclasses is een integraal onderdeel van de halve finales

4.5. Repertoire Grote Finale:

  • Live uitvoering van twee aria's begeleid door orkest
  • Kandidaten die worden toegelaten tot de Viva Classic Live Grand Finale mogen één aria kiezen uit hun Halve Finale programma, de tweede aria uit de Halve Finale programma wordt gekozen door de jury.
  • Eventuele begeleiding door het projectkoor gebeurt op basis van een gezamenlijke beslissing van de jury en de finalist.

4.6. De aria's moeten worden uitgevoerd in de oorspronkelijke taal en voor de verschillende stemtypes geautoriseerde toonsoort.

4.7. De aria's moeten uit het hoofd worden gezongen.

5. Prijzen

Het Concours kent de volgende prijzen toe in geld en in natura:

Scheuten Foundation Awards
Het Concours 2024 kent de volgende prijzen in contanten toe:

  • 1e Prijs € 1.500
  • 2e Prijs € 1.000
  • 3e Prijs € 500


Willy Caron Trophy
Special Award voor de 1e plaats: De "Willy Caron Trofee", vernoemd naar de beroemde operazangeres uit Venlo.

Opera Compact Award
Ontwikkelingsprijs: een rol in een toekomstige Opera Compact-productie

Opernstudio Niederrhein Award Ontwikkelingsprijs:

  • Deelname als zanger aan een feestelijk operagala in cultureel seizoen 2024-'25. en/of 
  • Ontwikkelingsprijs: uitnodiging voor deelname als zanger in de Opernstudio Niederrhein in cultureel seizoen 2024-'25.

Viva Classic Live Award
Ontwikkelprijs: deelname als zangeres aan een feestelijk operagala in cultureel seizoen 2024-'25.


Aanmoedigingsprijzen

  • Vrijkaarten voor klassieke muziek- en dansvoorstellingen in de theaters Maaspoort en Krefeld-Mönchengladbach.
  • Uitnodiging voor Masterclasses met de deelnemers van de Opernstudio Niederrhein.

Beide in cultureel seizoen 2024-'25.

Dit jaar is de toekenning van de specifieke ontwikkelings- en stimuleringsprijzen niet gekoppeld aan de rangschikking van de winnaars. De jury bepaalt welke prijs bij welke finalist past. De jury kan ook afzien van het toekennen van een of meer van deze prijzen.


6. Faciliteiten

6.1. Het Concours zorgt voor een gratis lunch- en dinerbuffet en versnaperingen tijdens de halve finales in Theater Mönchengladbach en tijdens de finales tijdens het Openluchtconcert in Venlo.

6.2. Voorafgaand aan de auditie van de tweede ronde op 1 of 2 juli kunnen de deelnemers ca. 30 – 60 minuten beschikken over een repetitieruimte en ca. 10 minuten repeteren met de pianist die ook de auditie begeleidt.  Voorafgaand aan de grote finale is er ook ruimte voor repetities in de garderobes van Theater Maaspoort.

6.3. De finalist krijgt op 10 en 11 september een eenvoudige hotelaccommodatie aangeboden. 

6.4. De finale op woensdag 11 september is vrij toegankelijk voor het publiek, inclusief alle aanvragers en hun familieleden en vrienden. 

6.5. Na afloop van de wedstrijd vindt met elke finalist een oriënterend gesprek plaats om de mogelijkheden voor verdere talentontwikkeling, prestaties en engagementen in de Euregio RMN te verkennen.


7. Aansprakelijkheid en afspraken

7.1. Het verkrijgen van de juiste reisdocumenten, visa en verzekeringen is uitsluitend de verantwoordelijkheid van elke deelnemer. De Wedstrijd aanvaardt geen enkele aansprakelijkheid van welke aard dan ook voor enige persoonlijke ziekte of letsel opgelopen door de deelnemer, noch voor verlies of beschadiging van de bezittingen van een deelnemer tijdens het transport of tijdens de wedstrijd. Medische kosten, van welke aard dan ook, worden niet vergoed door VCL. Een arts zal beschikbaar zijn voor de duur van de wedstrijd in geval van een medisch noodgeval.

7.2. Door het aanvraagformulier via de website in te dienen, verklaren aanvragers zich akkoord met:

Met alle artikelen in het reglement;

Met alle daaruit voortvloeiende engagementen als onderdeel van een prijs.

Dat alle concert- en opnameopdrachten die door de Wedstrijd of haar aangewezen personen als onderdeel van de prijzen worden verkregen, niet onderworpen zullen zijn aan enige vergoeding die verschuldigd is aan het huidige of toekomstige artiestenmanagement van de prijswinnaar;

Dat de wedstrijd bevoegd is om concerten of evenementen van de Wedstrijd op te nemen, op video op te nemen, te filmen, uit te zenden of te fotograferen voor welk doel dan ook, zonder betaling van enige vergoeding. Alle rechten, met inbegrip van het auteursrecht op dergelijke media, berusten voor altijd bij en zijn eigendom van de Wedstrijd. Foto's of video-opnamen mogen niet door andere partijen worden gemaakt zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van het IVC.

7.3. Alle rechten voorbehouden. Programma is onder voorbehoud.

 

Locaties

Theater Mönchengladbach
Odenkirchener Str. 78, 41236 Mönchengladbach, Duitsland
www.theater-kr-mg.de

Theater De Maaspoort
Oude Markt 30, 5911 HH Venlo
www.maaspoort.nl 

Viva Classic Live
Markt 2, 5911 HD Venlo
www.vivaclassiclive.nl

Jury

De jury zal bestaan uit de volgende opera experts:

  1. Sef Thissen, bariton en initiatiefnemer van Viva Classic Live (voorzitter van de jury)
  2. Andreas Wendholz, Operadirecteur van Theater Krefeld-Mönchengladbach
  3. Therese Renick, Directeur Opera en Concert Agency Renick
  4. Fenna Ograjensek, sopraan en cultureel ondernemer, zaakvoerder Opera Compact

Sef Thissen

BARITON EN INITIATIEFNEMER VAN VIVA CLASSIC LIVE - JURYVOORZITTER

Thissen volgt in zijn muzikale loopbaan een andere route dan veel van zijn muzikale collega’s. Deze niet gebruikelijke routebeschrijving voert hem uiteindelijk continu naar de gewenste horizonnen. Eenmaal gearriveerd kijkt Thissen vooruit, op naar nieuwe uitdagingen en vooruitzichten. 

Andreas Wendholz

OPERNDIREKTOR VAN THEATER KREFELD-MÖNCHENGLADBACH

Andreas Wendholz werd geboren in Bremen en studeerde na zijn middelbare school Duitse taal- en letterkunde, geschiedenis en kunstgeschiedenis aan de universiteiten van Göttingen en Bremen.

Andreas Wendholz werkte als muziektheaterdramaturg in de theaters in Bremen, Hildesheim en Osnabrück.
In 1994 ontving hij een beurs van de Richard Wagner Association.
Van 1996 tot 1998 was hij chef-dramaturg bij het Aalto Muziektheater in Essen. Vervolgens nam hij drie seizoenen lang de operaregie over bij de toenmalige Vereinigte Städtische Bühnen Krefeld en Mönchengladbach.

Van 2001 tot 2008 was hij artistiek directeur en adjunct-staatsdirecteur van het Staatstheater van Neurenberg.

In 2009 verbleef hij in Israël.

Hij werkte als gastdramaturg onder meer voor de Komische Oper Berlin, het Aalto Muziektheater in Essen, het Regensburg Theater en het Muziek van de Centuriën Festival in Stuttgart.

Sinds 2010 is Andreas Wendholz operadirecteur en adjunct-algemeen directeur van het Theater Krefeld-Mönchengladbach, en in 2012 richtte hij de Opernstudio Niederrhein op, die hij leidt.

Therese Renick

Therese Renick, geboren in St. Louis (VS), studeerde zang in de VS en in Wenen bij KS. Hilde Zadek, kan terugkijken op een lange en succesvolle carrière als opera- en concertzangeres, zangdocente en consulente.
Als dramatische mezzosopraan heeft ze meer dan 25 jaar op vele Europese podia gestaan en op de Salzburg en Bregenz Festivals.
Ze heeft alle grote rollen in haar vakgebied gezongen en is vooral bekend om haar Verdi-interpretaties.

Door haar uitgebreide podiumkennis, haar managementexpertise en haar pedagogische ervaring wordt Therese Renick regelmatig uitgenodigd om seminars te geven aan universiteiten in Duitsland en daarbuiten, onder andere in Leipzig, München, Saarbrücken, Hannover en Hamburg, en aan het Duitse Vocal Arts Institute in Seattle.
Ze geeft ook lezingen op grote internationale evenementen. Ze was gastspreker op het Eurovox Congress in Wenen, het International Congress of Voice Teachers in Parijs en op de 15e Vienna Vocal Science Conference, die werd georganiseerd onder het motto "Artistic Singing: Leap into a Career".

Op het jaarlijkse congres van de BDG in Essen gaf Therese Renick haar lezing "Opera zingen: Wonderland in staat van stres";.
 
Therese Renick was ook gastspreker in Orlando/Florida in het kader van de jaarlijkse conferentie van de National Association of Teachers of Singing (NATS) met als onderwerp "De Europese en Amerikaanse agentuursystemen - Het vinden van je agent".
Daarnaast was ze verschillende keren jurylid bij het "AIMS-Meistersinger-Gesangswettbewerb"; in Graz en bij het Mozart Concours van de Absalom Foundation in Hamburg.


Therese Renick runt sinds 2008 een internationaal opera- en concertbureau.

Jury Fenna Ograjensek

Sopraan Fenna Ograjensek is een veelgevraagd én veelzijdige zangeres. Zij staat bekend om haar warme stemgeluid, muzikaliteit en connectie met haar publiek.
Fenna werkte met gezelschappen als Holland Opera, Opera Spanga, Opera Zuid en vele andere.
Haar concerten brachten haar naar grote concertzalen over de hele wereld, zoals Carnegie Hall, het Concertgebouw Amsterdam, en de Philharmonie Berlin.

Als cultureel verbinder wil Fenna haar talenten inzetten om een bijdrage te leveren aan een bruisend cultureel leven in de regio waar ze woont. Ze organiseerde samen met Limburgse collega-artiesten het Mijn Barbaraconcert met het Metropole Orkest, maakte vier succesvolle producties met Opera 2.0 en was te zien in verschillende recitalprogramma’s waaronder ‘Die Goldenen Zwanziger’ en ‘American Rep’.

Van 2007 tot 2021 was ze de drijvende kracht achter de Stichting Muziek Jong voor Oud. Vanaf het eerste uur is ze artistiek leider van het Zomerfestival Voerendaal, dat in 2025 haar twee lustrum viert.

In 2018 richtte ze samen met Sybrand van der Werf het nieuwe operagezelschap Opera Compact op, waarvoor ze zakelijk leider is en al op de bühne stond als Leonore (Fidelio) en Agathe (Freischütz).

Komend seizoen is Fenna te zien als Titania in Fairy Queen en de titelrol in Madama Butterfly. 

Detlef Soelter

ZIE MUZIEK... HOOR BEELDEN... (meer over de Masterclass van Detlef Soelter)

Onder dit motto werkt Detlef Soelter al ruim twintig jaar als muziektheaterregisseur. Met ruim 50 producties in binnen- en buitenland kenmerkt zijn aanpak als muziektheaterregisseur zich door de zoektocht naar de waarheid achter de oppervlakte, het verhaal achter het verhaal, niet alleen in het libretto, maar vooral in de muziek.
Het gaat vooral om de zoektocht naar helder begrijpelijke, ontcijferbare beelden die een poëtische blik in de diepere zielen van de personages mogelijk maken. Detlef: “Mijn coaching tijdens de masterclass van de VCL zangwedstrijd is erop gericht de vocale expressie te harmoniseren met fysieke en scenische expressie.

In de individuele coachingsessies gaan we aan de slag met het benadrukken van de dramatische en emotionele inhoud van de aria’s die je meebrengt, met behulp van de kracht van je stem. Jouw eigen fantasie wordt direct tastbaar gemaakt voor het publiek.
Elementen van dramatische, fysieke en vocale expressie worden aangeleerd en getraind.

Locaties